Coronaen betyder færre fysiske og flere virtuelle kundemøder. Flere teknologier kan hjælpe dine kunder med at tage købsbeslutningen - på afstand
Corona har sat yderligere skud i den digitale udvikling i danske virksomheder. Deltagerne spidsede derfor ører, da Michael Harboe, CEO i tech-virksomheden Virsabi, der udvikler VR og AR content til virksomheder, i oktober var oplægsholder på to workshops "Styrk dit salg" - et resultat af forskningsprojekt Morgendagens Salg, som DI Handel og Business Danmark står bag.
- Virtual- og augmented reality kan hjælpe din virksomhed med at differentiere sig fra sine konkurrenterne - for hvad gør vi, når kunderne ikke længere kommer fysisk? Teknologien er her et redskab til at skabe forretningsværdi, indledte Michael Harboe.
5 værktøjer, du skal holde øje med
Ifølge Michael Harboe er især fem teknologier værd at skænke en tanke:
- Teknologierne er ikke nye, men nu hvor batterierne og computerkraften er på plads, er mulighederne tilsvarende store, sagde Michael Harboe.
Mange virksomheder er sprunget på bølgen
Der ligger er stort vækstpotentiale i at skrue op for salgsunderstøttende teknologier, som forskningsprojekt Morgendagens Salg har påvist. Michael Harboe gav talrige eksempler på virksomheder, der allerede bruger teknologien i det daglige arbejde.
- B2B-virksomheden Desmi bruger AR til at præsentere avanceret teknologi ved at sætte deres produkter ind i en fysisk virkelighed, som deres potentielle kunder kan tilgå gennem mobiltelefonen, siger han.
- En virksomhed, som indretter sundhedsklinikker kan på stedet indrette med en iPad. De tager blot tabletten frem og placerer alle møblerne i klinikken, så den potentielle kunde kan involveres i processen og bestille det færdige produkt med det samme.
- Jabra, der sælger headsets, giver potentielle kunder en guidet tur 'behind the scenes' med hjælp fra 360 grader video.
- Og så har designvirksomheden Louis Poulsen udviklet en app, hvor potentielle kunder via mobiltelefonen kan placere deres produkter i eget hjem. Og forelske sig – hjemmefra.
- Det handler i bund og grund om at nudge potentielle kunder til at tage en beslutning om køb, og her kan brug af teknologi have stor værdi. Det er realistisk, og det sælger - især nu, hvor kunden ikke kan komme til os, men hvor vi virtuelt kan komme til dem, fortalte Michael Harboe.
Nye forventninger fra kunderne
Ifølge Michael Harboe skal danske virksomheder ikke vente for længe med at gribe teknologiens muligheder.
- Jo flere virksomheder, der benytter teknologi i salget, jo flere kunder forventer det. Amazon, som er topaktuel i Danmark lige nu, bruger AR view i deres app, så deres kunder kan se produktet i deres egen stue. Det skaber nye forventninger hos kunderne - som de tager med til andre virksomheder, som de handler hos.
Michael Harboes bedste råd til danske virksomheder er at gøre noget.
- Det kan være en god ide for enhver virksomhed at snuse til og vurdere strategisk, hvor teknologi vil give mening i ens forretningsmodel, så man kan imødekomme de nye forventninger, der må komme sluttede han.